focení eventů a večírků

Mobilem, kompaktem nebo zrcadlovkou? Vše o focení eventu nebo firemního večírku

21.11.2017
Projděte si tipy na focení eventů – tedy disciplíny náročné na pohotovost, kompozici, kvalitu techniky i následné zpracování. Jak to zvládnout vlastními silami a kolik by stál profík?

Můžete uspořádat firemní večírek za čtvrt milionu, ale bez finální galerie fotek či videa jako kdyby nikdy neproběhl. Zážitky, které zůstávají rozeseté v mobilech pozvaných hostů, brzy zapadnou, navíc si hosté fotí zpravidla jen společná selfíčka a na samotnou akci / pořadatele si pak už vzpomene jen málokdo. Prostředky vynaložené firmou tak nevyužijí celý svůj potenciál.

focení eventu focení eventu focení eventu focení eventu

Pořadatelé to většinou ví, a tak se obrazovou dokumentaci snaží zajistit těmito způsoby:

1. „Vážení, foťte mobilem, sdílejte a tagujte“

Už jsme probrali výše, moc to nefunguje a kvalita fotek je bídná. Na displejích mobilů mohou snímky vypadat ještě dobře, při zvětšení na monitoru je ale vidět šum a neostrost. Byť se nám výrobci a spřátelení recenzenti snaží namluvit, že je XY špičkový fotomobil, miniaturní čipy nestojí za mnoho ani u mobilů za 20 tisíc. Moc příjemné také nebývá jednotné širokoúhlé ohnisko, v galerii to chce střídat celky a přiblížené detaily. Selfie s tagy jsou zkrátka jen dobrým doplňkem.

2. Lowcostové inhouse řešení

K smrti unavené juniorce v PR či HR oddělení dá někdo na krk levnou zrcadlovku a rozkaz „nějak to nafoť, stačí 10 fotek na facebook. Hlavně ten šek při předání!“ Další týden se pak dozví, že ty fotky udělala hrozně, proč je šek rozmazaný, jestli ještě nemá fotky person XYZ a proč během večera nestihla jiné povinnosti. Bývá to amatérské a hosté to samozřejmě vnímají už na místě, nehledě na to, že i ona sama zažívá negativní emoce.

Někdy tato funkce připadne i zkušenější osobě a několikrát jsem viděl opravdu dobře nafocený event od neprofíka / nadšence, nicméně stále platí, že dotyčný se v té chvíli nemohl věnovat své vlastní práci. Nebo komunikaci s případnými klienty.

3. Služby profesionálního fotografa

Opravdový profík přijde navoněný a učesaný jako James Bond přesně na čas, rozdá spoustu úsměvů, udělá záběry podle vašeho zadání, k tomu nějaké pikošky jako bonus a upravené fotky vám pošle druhý či třetí den ve vysokém rozlišení. U některých fotografů si lze připlatit za rychlost a fotky můžete mít už třeba ve tři ráno – pár hodin po skončení eventu.

Protože má velký blesk, několik objektivů a zkušenosti, galerie bude mít nápad a lidé si ji rádi proklikají až do konce. Ceny jsou od 2 tisíc korun za krátký event až po 8 tisíc za celý den / celou noc a rychlost.

Velmi oblíbenou atrakcí je také instalace fotokoutku, což bývá nějaký kvalitnější foťák na stativu s kruhovým bleskem připojeným k monitoru a tiskárně. Lidé se sami vyfotí stiskem tlačítka se svými přáteli / známými a povedenou fotku si rovnou vytisknou. Zde se ceny pohybují od cca 8 do 20 tisíc dle počtu vytisknutých fotek a dalších parametrů, např. asistence. Je to ale především doplněk, získaná galerie bývá jednotvárná.

Jak na focení svépomocí

Pokud na fotografa už nezbývá budget, a spadáte tak do skupiny číslo dvě, instruujte juniorku následovně:

1. Je konec roku, už od 4 hodin odpoledne je málo světla. Čas musí být nastaven na maximálně 1/50s, spíše 1/100s, aby se omezila pohybová neostrost. To si žádá zvýšení citlivosti ISO na minimálně 800, ale spíše cca 1600 podle clony. Kompakty i tzv. fotomobily při těchto hodnotách hodně šumí, což snižuje i ostrost snímků, takže jedinou možností je dát juniorce do ruky zrcadlovku nebo kvalitní bezzrcadlovku typu Sony A5xxx, A6xxx.

focení eventu

2. Nastavení vyvážení bílé nesmí být na Auto (AWB), každá fotka by měla jiný barevný nádech. Napevno se volí režim žárovka, zářivka či blesk.

3. Pokud chybí zkušenosti s focení bleskem, ať raději zůstane vypnutý. Vestavěné blesky bývají malé, tzn. dělají ostré a zvláště u dam velmi neslušivé světlo. Ideální je dát na blesk rozpytlku, která zmatní pleť a změkční stíny, nebo nasadit externí blesk a fotit s jemným světlem odraženým od stropu. Nebo jako tady s přenosným softboxem.

focení eventu

4. Nevrtět se! Nikdy byste neřekli, jak je např. předání šeku rychlé – může trvat klidně jen několik sekund. Fotograf se dostává do stresu a instinktivně drží spoušť v naději, že pak se nějaká fotka z určitého úhlu vybere. Nevybere, všechny budou rozmazané. I v kritické situaci zachovejte klid, pevně si stoupněte a udělejte sérii fotek bez jediného vlastního pohybu.

5. Předvídat, co se stane za 10 sekund. Jen tak budete na správném místě v pravý čas. Pokud víte, že se na dobrou pozici nedostanete včas, pročtěte si bod číslo 4 a vyfoťte scénu z dálky. Čipy mají velké rozlišení, pokud bude snímek ostrý, budete moci později udělat alespoň kvalitní výřez důležité scény.

focení eventu

6. Možná nejdůležitějším prvkem každé fotky je kompozice. Mozek si velmi brzy zvykne na rozhozené barvy, nepřirozeně tmavé stíny či horší ostrost, useknuté hlavy nebo snímky z podhledu ale nepřehlédne ani ten největší laik. Pro začátek je třeba myslet na dvě pravidla: u portrétů držte fotoaparát ve výšce obličejů fotografovaných, aby nebyli příliš malí nebo příliš velcí a s dvojitou bradou. Myslete také na pravidlo třetin, objekty buď foťte v hledáčku přímo na středu, nebo v jedné třetině od některého z okrajů. Pokud není čas na promýšlení kompozice, odstupte trochu dozadu a správný ořez udělejte až v počítači.

focení eventu

7. Vyplatí se střídat širokoúhlé záběry celého prostoru, např. s ohniskem 16-20 mm, s detaily přiblíženými na 50-100 mm. Galerie nebude jednotvárná.

8. Méně je více! Do galerie nedávejte všechny fotky, ale jen ty opravdu pěkné nebo důležité. Pokud jste si pět minut hráli s detailem zdobení dortu a ve výsledku vám přijde fotka obyčejná, prostě ji vyhoďte. Nejde o vaši vloženou energii, ale výsledek pro diváka.

9. Bavte se – fotografa, který sežral planetu, mračí se či všechny komanduje při skupinové fotce, nemají rádi ani doma, natož na firemním večírku či uvolněném eventu. Užívejte si s lidmi zábavu a koukejte na scénu jejich očima, pomůže vám to předvídat. A když se na ně usmějete, odmění vás krásným úsměvem nazpátek, což na fotkách bude vypadat daleko lépe než tuctová strojená póza.

Jiří Zahrádka

Webdesign by Jiri Zahradka, 2017. Thanks to Lokesh Dhakar for Lightbox script. All right reserved. Using any of these photos without our permission is forbidden.